Manfred von Richthofen
         
         
        
        
        
         
         Poslední rytíř války, eso všech  es, rudý ďábel ale hlavně rudý baron. Tak nazývali protivníci Rakouska –  Uherska  a Německa za 1.světové války asi  nejznámějšího válečného pilota, kterého tato zem nosila, Manfréda von  Richthofena. (obr.1) Pilota, který dodržoval zásadu -  bojovat ale zůstat člověkem.
Narodil se 2. května  1892 v rodině               kteří vlastnili jedno panství.  Jako aristokrat je už od mládí vychován k budoucí vojenské službě a roku  1911 vstupuje do hulánského pluku „ Císař Alexandr III ¨¨ . Po vyhlášení války  je tedy u jezdectva, ale podle dochovaných dopisů , které zasílal matce je  patrné, že nebyl s touto službou spokojen,, kvůli málo bojových akcí, a  začíná ,,žárlit“ na bratra Lothara, který byl přeci jen blíže dění. Roku 1915  se na něj usměje štěstí  v podobě  leteckého esa Oswalda Bölckeho, kterého poznává ve vlaku, ten mu navrhne aby  šel k letectvu. Manfréd ho poslechl a roku 1915 už lítá jako pozorovatel.  Následně si udělá pilotní zkoušky a zasedá sám za knipl dvoumístných a  bombardovacích strojů Znovu se potkává s Oswaldem Bölckem, který se jako  první soustředil na vzdušné stíhání strojů. V tu dobu zrovna sháněl piloty  do své nové letky. Potkává Manfréda a   nabízí mu tento tzv, djob u své stíhací jednotky. Ten ho znovu poslechne  a roku 1916 se stává příslušníkem této letky s názvem JASTA 2 a začíná se  rodit legenda 
 
V době kdy 28. října 1916  Bölcke umírá má už Manfréd zaznamenaných 6 sestřelů a má tedy právo nazývat se  esem. To mohl pilot teprve až po pěti zaznamenaných  sestřelech. V listopadu 1916 má na kontě  už 11 sestřelů a právě ten jedenáctý mu přináší velkou slávu. Tím jedenáctým  totiž nebyl nikdo jiný než major Lanoe G. Hawker  eso britského letectva a nositele nejvyššího  britského vyznamenání Victoria Cross. Po tomto sestřelu vystupuje  z anonymity a nařizuje podřízeným natřít horní části svého letadla  výraznou červenou barvou, která ho taktéž proslavila
V lednu 1917 dostává nejvyšší vyznamenání  Vilémovského Německa POUR le MÉRITÉ (obr.2). V březnu 1917 je už samotným  velitelem letky a nalákal do své letky i bratra Lothara. 6.července se ho  dotkla smrt, kdy při pronásledování britského stroje je nešťastně zasažen  kulkou protivníkova kulometu, která ho škrábla do hlavy. Ztrácí vědomí, ale  naštěstí ho nabývá ve výšce 150 m a i když je zaslepeny krví podaří se mu tvrdě  přistát a poškodit si při tom ruku. Po uzdravení se vrací ke své letce ale od  té doby se mu pravidelně ozývaly velké bolesti hlavy. 
4. září 1917 má už na svém kontě 61 sestřelů kdy donutil přistát poškozený stroj, který tehdy řídil Angličan A.F.  Bird z 61. perutě RFC. Následovalo dodržení nepsaných pravidel, které  dodržovaly obě nepřátelské strany . Na počest sestřeleného pilota se udělala  bujará oslava se šampaňským a teprve na druhý den se tento pilot předal  vojenské policii, která ho předala do zajateckého tábora. 
V roce 1918 má už na svém kontě  79 sestřelů, některé prameny uvádějí dokonce 81. Bohužel i ho nakonec dostihla  smrt. Stalo se to 21. dubna 1918 kdy pronásledoval se svým trojplošníkem FOKER  britský stroj z 209 perutě, který řídil Wilfréd May. Na pomoc tomuto  pilotovi přilétá kap. A. Roy Brown, který se svým strojem dostává za záda  Manfréda a zahajuje palbu trojplošníku. Manfrédův trojplošník se dostává do  vývrtky a roztříští se o povrch louky v údolí řeky Sommy. Tělo spolu  s vrakem přenášejí australští vojáci a oboje přemísťují na letiště 3.  perutě Australského leteckého sboru v Poulainville. Je nařízeno aby rakev  neslo šest kapitánů – velitelů anglických a australských jednotek, které se  nacházely nejblíže. Upozorňuji tady, že tehdejších nepřátelů,.Tak velikou úctu  měl Manfréd u svých protivníků. Když ho pochovali připevnili na hrob vrtuly  jeho stroje do tvaru kříže a ta se ztrácela pod květy a věnci. Byla 3x vypálena  čestná salva z pušek elitní jednotky Australien Rifles. Dovolte abych se  ještě jednou se vrátil k té úctě   kterou Rithofen u nepřátel měl. Když se britská média  dověděla o jeho smrti napsala ,, Richthofen  je mrtev. Všichni letci se budou radovat nad zprávou, že byl vyřazen  z bojů, ale nebude mezi nimi ani jediný, kdo by si nepřipomněl, že zemřel  odvážný a šlechetný duch. Kdokoliv by byl hrdý na to, že zabil Richthofena  v boji, avšak každý příslušník Královského leteckého sboru může být hrdý i  na to, že měl možnost si sním potřást rukou poté, co jeho přičiněním pasl do  zajetí. Myslím že tyto věty vypovídají o všem.   Den po pohřbu riskujíce přilétly britské letouny nad německé letiště ,  kde svrhly smuteční věnce a vzkaz. Německému letectvu. Rittmeister baron  Manfréd von Richthofen zahynul ve vzdušným boji. Byl pohřben se všemi  vojenskými poctami. Od British Royal Air Force
Bohužel ani po smrti se nedočkal  Manfréd klidu.  Už brzy po válce se  pokouší převézt jeho ostatky prostřední bratr Lothar, který ale 4. června roku  1922 umírá při leteckém neštěstí. Až v roce 1925 se nejmladší bratr  Bolko  znovu pokouší dostat ostatky  bratra do rodinné hrobky, opět se to ale nepodaří tentokráte kvůli politice.  Rodinné zájmy musejí jít stranou a státní prezident maršál von Hindenburg  nechává převézt Manfréda do Berlína, kde ho s velkou slávou ukládají na  Hřbitov invalidů. Jeho jméno i hrob jsou pak v dalších letech zneužívány  k propagandě Hitlera. Ve válečných letech II.světové války nechává Göring  vzniknout stíhací eskadru Luftwaffe se jménem Richthofena. Tyto letadla měli ve  znaku rudé R ve stříbrném poli. Ale ani slavné jméno je neochránilo před  drtivou porážkou. Samozřejmě i v dnešní době se můžeme setkat se s letkou,  která má propůjčený jméno tohoto pilota. Jedná se o jednu stíhací eskadru  Bundeswehru.
Na závěr tohoto malého povídání  ještě jedna nezodpovězená otázka, která určitě napadla čtenáře, proč jsem psal  o tomto slavném pilotovi, který nemá nic společného s Javorníkem, ve  kterém žijeme. Ono to není až zase tak pravda. Tento skvělý a ušlechtilý pilot  byl totiž naším blízkým sousedem, protože se narodil v nedaleké Vratislavi  a většinu života žil se svoji  rodinou ve  Svidnici, kam se brzy po jeho narození   přestěhovali,což taky není tak daleko. Je docela pravděpodobné, že  v mládí navštívil i  velice známé  lázně Ladek Zdroj, kde se tehdy aristokracie scházela a snad při svých  procházkách navštívili i nedaleké městečko Javorník. Je docela možné, že při  svých návratech z fronty Javorníkem projížděl, ale to už jsou jen prosté 
         Spekulace.